ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

7 πράγματα που πρέπει να αποφύγετε στα πρώτα στάδια της ανάρρωσης

Άκης Κούβελας |

7 πράγματα που πρέπει να αποφύγετε στα πρώτα στάδια της ανάρρωσης

 

Η αρχή της απεξάρτησης μπορεί να προκαλέσει πληθώρα συναισθημάτων.  Από τη μια είσαι ενθουσιασμένος/η που αφήνεις τις δυσκολίες της εξάρτησης και ξεκινάς ένα ταξίδι προς την ανάρρωση, την ελπίδα και την υγεία.

Από την άλλη όμως, τα πρώιμα στάδια της απεξάρτησης μπορεί να συγκριθούν με το να περπατάει κάποιος σε ναρκοπέδιο. Χωρίς το δεκανίκι των ναρκωτικών και του αλκοόλ τα συναισθήματα που βιώνεις μοιάζουν πρωτόγνωρα και ακατέργαστα.

Η διαδικασία του να διαχειριστείς τα συναισθήματα αυτά παράλληλα με την προσπάθεια απεξάρτησης μπορεί να είναι μια σοβαρή πρόκληση.

 

Ερεθίσματα και κίνδυνοι υποτροπής

Συχνά λέγεται ότι ο πρώτος χρόνος απεξάρτησης μπορεί να παίξει σημαντικότατο ρόλο στην μετέπειτα πορεία σου. Στο διάστημα αυτό βιώνεις πολλές σωματικές, ψυχολογικές και συναισθηματικές αλλαγές που μπορεί να αποδειχτούν δυσβάσταχτες.

Ένα εμπόδιο που συναντούν πολλοί άνθρωποι στα πρώτα στάδια της απεξάρτησης είναι τα ερεθίσματα. 

Ερεθίσματα στην απεξάρτηση, ονομάζουμε τους ανθρώπους,  τα μέρη και τις στιγμές που μπορεί να σου προκαλέσουν σκέψεις η οποίες μπορεί να προκαλέσουν επιθυμία χρήσης και κατ’επέκταση να σε οδηγήσουν πάλι στην χρήση ναρκωτικών η αλκοόλ.

Για να μπορέσεις να κατευθύνεις τον εαυτό σου στις δύσκολες στιγμές της πρώιμης απεξάρτησης, χρειάζεσαι  ένα πλάνο πρόληψης υποτροπής.

Με το να γνωρίζεις τι πρέπει να αποφύγεις στην αποχή σου και με το να εκπαιδεύσεις τον εαυτό σου να καταπολεμά τα ερεθίσματα που συναντά στο οικείο περιβάλλον του μειώνεις τις πιθανότητες ενδεχόμενης υποτροπής.

 

Αυτά είναι 7 πράγματα τα οποία πρέπει να προσέξεις:

Καταστάσεις που θα σε οδηγήσουν στον πειρασμό

Στα αρχικά στάδια της ανάρρωσης βιώνεις μια σωματική και ψυχολογική αναγέννηση.  Μόλις οι τοξίνες, που με τα χρόνια έχουν αποθηκευτεί στον οργανισμό σου εξαλειφθούν, το σώμα και το μυαλό σταδιακά επανέρχεται σε φυσιολογικά επίπεδα λειτουργίας.

Η ενέργεια που νιώθεις μπορεί να είναι εκπληκτική αλλά παράλληλα κρύβει και κινδύνους. Ακριβώς επειδή αισθάνεσαι τόσο καλά, νομίζεις ότι μπορείς να συχνάζεις στα μέρη που σύχναζες , να συναναστρέφεσαι με ανθρώπους που κάνουν χρήση και να κάνεις πράγματα που έκανες κατά τη διάρκεια της χρήσης… Μην το κάνεις. Ο εθισμός είναι ύπουλος και δυνατός και ένα από τα πράγματα που κάνει είναι να σε κάνει να νομίζεις ότι μπορείς να κάνεις χρήση μια ακόμα φορά, η ότι μπορείς να συναναστρέφεσαι με χρήστες χωρίς πρόβλημα. Στην πραγματικότητα βάζεις σε κίνδυνο την προσπάθεια σου για ανάρρωση. Για αυτό κράτα τις αποστάσεις σου και επικεντρώσου στην προσπάθεια σου.

 

Μην μένεις στάσιμος.

Ένα συνηθισμένο παράπονο ανθρώπων που βρίσκονται σε ανάρρωση είναι ότι η αποχή είναι βαρετή και ανιαρή.  Με το να έχεις  ζήσει τον εθισμό και τις “έντονες”  στιγμές του, το να απέχεις από τις ουσίες και να παρακολουθείς κάποιο πρόγραμμα απεξάρτησης μπορεί να φαντάζει ανούσιο και πληκτικό.

Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ψυχαγωγήσεις και να διασκεδάσεις τον εαυτό σου, την περίοδο της απεξάρτησης. Το μόνο που χρειάζεται είναι να επανασυντονίσεις  τον τρόπο σκέψης σου.  Θέσε βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους για την ανάρρωση , που θα σου δώσουν κίνητρο και σκοπό.  Ψάξε για νέα χόμπι, γίνε εθελοντής η μέντορας και γέμισε το πρόγραμμα και την ζωή σου με νέα  συναρπαστικά πράγματα που έχουν ποικιλία.

 

Μην αποφεύγεις τις συναντήσεις 12 βημάτων.

Η συναντήσεις 12 βημάτων σου προσφέρουν την ενδυνάμωση και το κουράγιο που χρειάζεσαι για να αντιμετωπίσεις δυσκολίες στην πορεία της ανάρρωσης, καθώς και ένα ασφαλές περιβάλλον για να καταφύγεις όταν το έχεις περισσότερο ανάγκη. Όταν κάποιος που βρίσκεται στα πρώτα στάδια της ανάρρωσης δεν πηγαίνει σε συναντήσεις μπορεί να είναι λόγο προσωπικών δυσκολιών η λόγω της εντύπωσης ότι η ανάρρωση βαίνει καλώς και ότι δεν χρειάζεται  πλέον να παρίσταται  τόσο συχνά… Αυτό είναι παγίδα.

Όταν νιώθεις παγιδευμένος/η, ότι βρίσκεσαι σε τέλμα ή ότι είσαι στα όρια της υποτροπής πήγαινε σε μια συνάντηση! Οι άνθρωποι στην ομάδα σου έχουν περάσει από το σημείο που βρίσκεσαι και μπορεί να είναι μια ανεκτίμητη πηγή απελευθέρωσης και στήριξης.

 

…Και μην αποφεύγεις τους ανθρώπους που σε υποστηρίζουν.

Αναμφισβήτητα ένα από τα μεγαλύτερα εργαλεία που έχεις κατά την διάρκεια της ανάρρωσης είναι οι άνθρωποι που έχεις στη ζωή σου. Το να έχεις μια υποστηρικτική οικογένεια και φίλους  είναι βασικό συστατικό στην ανάρρωση και ειδικά στα πρώτα στάδια.

Είναι πολύ σημαντικό να έχεις υγιείς ανθρώπους στην ζωή σου, που θα είναι σε θέση να σε υποστηρίξουν στις δύσκολες στιγμές. Κάποιες φορές θα μπεις στον πειρασμό να απευθυνθείς σε παλιούς φίλους που ακόμα κάνουν χρήση αλλά ο κίνδυνος να γυρίσεις σε παλιότερες συμπεριφορές είναι μεγάλος.  Η οικογένεια και οι φίλοι που σε υποστηρίζουν μπορεί να παίξουν σημαντικό ρόλο όταν δεν είναι σίγουρος για την προσπάθεια σου για το λόγο ότι νοιάζονται πραγματικά και θέλουν να σε δουν υγιή.

 Μπορείς όμως να πεις το ίδιο για τους φίλους σου που ακόμα κάνουν χρήση?

 

Μην απεχθάνεσαι τον εαυτό σου.

Είναι εύκολο να απεχθάνεσαι τον εαυτό σου στα πρώτα στάδια της ανάρρωσης.  Ως χρήστης έκανες πολλά σφάλματα και η χρήση ναρκωτικών και αλκοόλ  προξένησαν πόνο στην οικογένεια σου και σε αυτούς που ενδιαφέρονται για εσένα.

Το να αισθάνεσαι  τύψεις και ενοχές έχει μεγάλη διαφορά από το να μένεις προσκολλημένος στο παρελθόν.  Μπορεί να είναι δύσκολο, αλλά ένα από τα πράγματα που πρέπει να αποδεχτείς είναι να ότι αυτά που έγιναν ανήκουν στο παρελθόν και ότι η ανάρρωση σου θα αποδείξει ότι ο εθισμός είναι κάτι το οποίο έχεις αφήσεις πίσω.

Άμα δεν μπορείς να δείξεις αγάπη και συμπόνια για τον εαυτό σου, πως περιμένεις να το κάνουν οι γύρω σου? Από το να σκέφτεσαι ότι κανείς δεν σε αγαπάει προσπάθησε να κάνεις τον εαυτό σου άξιο της αγάπης.

Κάνε εσωτερικές αλλαγές και υιοθέτησε μια θετική οπτική για την ζωή. Και το πιο σημαντικό. Πίστεψε πως όλα είναι δυνατόν… Γιατί είναι.

 

Μην αυτοσχεδιάζεις.

Ένα συχνό φαινόμενο στην ζωή του εξαρτημένου είναι ότι ζει την ζωή παρορμητικά και μόνο μέσα από την δική του οπτική.  Αυτό είναι εύκολο να γίνει όταν η μόνη σου έννοια είναι πότε θα πάρεις την επόμενη δόση σου και πράγματα όπως δουλειά και ευθύνες είναι  δευτερεύουσας σημασίας.

Στα πρώτα στάδια της ανάρρωσης είναι πολύ σημαντικό να δημιουργήσεις και να διατηρήσεις ένα καθημερινό πρόγραμμα. Το να έχεις μια δομή στην ζωή σου κρατάει το μυαλό σου απασχολημένο και με αυτό τον τρόπο μπορείς να αποφύγεις συναισθήματα ανίας και βαρεμάρας.  Όπως θα σου πουν πολλοί άνθρωποι που έχουν περάσει από αυτό το στάδιο της ανάρρωσης η ανία και η βαρεμάρα είναι δύο επικίνδυνες έννοιες της απεξάρτησης.

 

Να αποφεύγεις σκέψεις αποτυχίας.

Για έναν σημαντικό αριθμό εξαρτημένων οι σκέψεις για χρήση μπορεί να προκαλούν δυσκολία και να οδηγούν σε σκέψεις αποτυχίας.  Πέρα από το πόσο καιρό είναι κάποιος “καθαρός”  οι σκέψεις αυτές μπορεί να προκύψουν και αυτό είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό.  Αποδέξου τις σκέψεις για αυτό που πραγματικά είναι και μην μένεις σε αυτές. Στην περίπτωση που υποτροπιάσεις, ανασυντάξου και προσπάθησε ξανά με μεγαλύτερο πείσμα και αποφασιστικότητα.

   

Θεματολογία